Week 13 - Bioscoop & Strand

8 mei 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Moloo!

We hebben een rustige week gehad, mag ook wel een keer na alle drukke en volgepropte weken. Dus uitgeslapen en uitgerust zijn we zeker, is ook nodig want volgende week staat de trip naar het Krugerpark op de planning woehoeeee!
Maar eerst even klein kort overzichtje van deze week.

Maandag:           Vrije dag – staat beschreven in de vorige blog omdat we lang weekend hadden toen.

Dinsdag:              Normale werkdag, helaas haha.  We zijn op kantoor eigenlijk wel heel goed bezig geweest en stuk verder gekomen met de opdrachten, tjuuu dit is nog een hele klus in totaal. Eenmaal ’s middags bij de Bongolethu school hadden we iets heel leuks gedaan namelijk; we hebben gebruik gemaakt van het gekregen materiaal uit Nederland. We hebben de groep gesplitst en met de ene groep gaan touwtjespringen en de andere groep heeft ‘wie scoort is keep’ gespeeld.  Het was een groot succes en ook de materialen werden aandachtig bewonderd. Zowel door de kinderen als de facilitators Buli en Sindi. Toen we hun vertelden dat deze hele tas voor de Foundation Phase (onze groep kleintjes) is als wij vertrekken waren ze er dan ook helemaal blij mee. Het is ook heel tof om te zien hoe enthousiast de facilitators zijn. Ze doen mee met de spelletjes en moedigen de kinderen aan, helemaal mooi!
De terugweg van school naar het kantoor moest opeens ons hoofd van de school ons wegbrengen, ojee. Ze word door ons ook wel queen genoemd aangezien ze zich zo gedraagt. Ik denk in de 3 maand dat we hier nu al zijn dat ze misschien 3x tegen ons heeft gepraat. Mmm vaag mens. Toen we eenmaal aan het rijden waren stapten opeens nog 3 meiden in (geeen idee wie). Marlieke werd gepropt op de achterbank terwijl Nicki en ik toevallig een goed plekje hadden op de achter-achterbank met z’n 2en. Nja vage rit maar we zijn veilig thuis gekomen heuj.
’s Avonds lekker chill film gekeken via netflix, altijd goed.

Woensdag:        Mmm dit was niet m’n beste dag. Wakker geworden met barstende koppijn die de hele dag heeft aangehouden. We zijn eerst naar kantoor gegaan en daarna door naar de school. We hebben daar soort van slagbal gespeeld met de kids. Alleen de locatie waar we zouden spelen was nog niet zo makkelijk.  Normaal hebben we een binnenplaats tussen allerlei lokalen waar we altijd met de kids spelen. Nu zit er alleen een nieuwe voetbalfacilitator op en die wou persé niet weg.  Mmm oke, dan gaan wij wel naar binnen naar de grote hal dachten Buli, Nicki, Marlieke en ik. Toen we het Sindi vertelde die later aan kwam lopen (andere facilitator)  was ze het er niet mee eens en wou nog is even een hartig woordje spreken met de voetbalfacilitator. De manier waarop ze wegliep, zelfverzekerd waggelend met haar afrikaanse kont haha heerlijk. Buli zei ook “Ik ben geen vechter, maar Sindi wel”.   Wij zijn toen maar begonnen met het spel in de grote hal en later kwam Sindi eraan en vond het wel prima. Het spel was een groot succes onder kinderen en onder de facilitators die weer is donders fanatiek meededen en wouden winnen (nja vooral Sindi dan haha). Leeeeeuk!
’s Avonds was ’t weer een rustig avondje. Beetje gechilled terwijl Nicki mee was met Anouk Dennis wegbrengen, helaas.

Donderdag:       De dag begon erg goed want ik heb geskyped met Christy een dik uur haha. Helaas is een uur zo voorbij (zeker met Chris haha).  Maar blijf het leuk vinden thuis weer te spreken. Ik kan wel zeggen dat ik toch het liefst in Hellendoorn woon en dat ik niet voor altijd in Kaapstad blijf haha.

Verder was het vandaag kantoor dag want er was geen afterschool programma op de scholen. Er was een of andere (kerkelijke) dag waarbij alleen scholen vrij waren?  Helaas was het dus voor ons 5 mei geen Bevrijdingsdag maar we zaten vast op kantoor. Daar zijn we druk geweest met allemaal opdrachten voor school en voor Vuzi (de sport coördinator) dus op zich vloog de dag zo voorbij.
’s Avonds was het eindelijk eindelijk weer tijd voor training jaaaaaa!   Snel pannenkoeken bakken, met het mysterie van de spatel die opeens kwijt?  Dus het werd maar pannenkoeken omgooien ipv omspatelen zoals Nicki altijd doet helaas.  Nja hap slik weg en door naar training!  Was leuke training met veel balcontact en jaja eindelijk namen beetje goed leren kennen.  Nog lang niet iedereen maar eindelijk een begin met de namen die beetje kan onthouden. Wel moeilijk als je dan partij speelt en bal passt en dan in je hoofd nog bedenkt hoe heet ze ookalweer haha.  Maar we hebben nog paar weken, misschien weten we ze dan allemaal haha.

Vrijdag:                BIG PLANNING: Shark cage diving.  Eindelijk!  Maar nee, we werden gister avond afgebeld en gemaild dat er morgen windkracht 7 zou zijn en ze niet de zee op gingen. Dat was wel even balen, we moeten dit dan maar weer opschuiven naar een ander weekend.
Dus ipv van 4.00 opstaan voor de haaien konden we uitslapen, wat we zeker ook hebben gedaan haha.  Daarna hebben we samen met Andrea ons huisgenootje geluncht bij Brownies&Downies. Een tentje waar alleen maar mensen met een beperking werken, en Anouk loopt daar stage dus die gingen we verassen. Hebben daar superlekker gegeten en toen maar weer naar huis gegaan. Gechilled in de hangmat in de zon en verder eigenlijk niet zo veel gedaan haha.
Nadat Anouk klaar was met haar stage kwam ze bij ons en hebben we samen gegeten, altijd leuk!  Daarna nog fanatiek gestreden met ’30 seconds’ spel.

Zaterdag:            Het was vandaag in Nederland wel spannende dag aangezien m’n team een belangrijke wedstrijd had en m’n meisjes natuurlijk ook (helaas allebei verloren).
Dan is natuurlijk wel zuur dat je helemaal aan de andere kant van de wereld zit. Zaterdag is en blijft mooiste dag van de week.
Maar goed wij hadden ook een leuke planning!   We gingen ’s ochtends eerst  naar de Old Biscuit Mill Market. Dat is een markt met allerlei kraampjes met spulletjes en 2 grote loodsen waar ook allerlei verschillende eetkraampjes zijn. De keuze is reuze en daardoor ook altijd lastig van wat gaan we eten?  Dit zijn kleine afrikaanse  driehoekige hapjes geworden (mm naam vergeten). Super lekker met kip en met mais en kaas. Daarna nog een butter chicken curry gehad, jaja alle culturen kan je er vinden.. En Nicki en Marlieke hadden struisvogel shoarma en dat mocht ik ook even proeven dus;  ik heb struisvogel gehad tjuuuu! Niet dat dat heel anders smaakt alleen m’n mond stond wel in de fik van het sausje.
’s Middags gingen we naar de voetbalwedstrijd van ons team waar we bij trainen ‘the Ambassadors’.  Toen we aankwamen vertelde een Duits teamgenootje die aan de kant zat dat ze binnen een paar min (ja we waren ietsje te laat)  al een rode kaart hadden door hands in de 16. Gevolg daarvan was dat ze met ipv 10 (ja ze hadden al tekort) maar met 9 man in het veld stonden. Ook hadden ze daardoor penal tegen waardoor het 0-1 stond. Nu stonden wij en het Duitse meisje aan de kant maar wij zijn dus niet speelgerechtigd . Dat is natuurlijk wel kut, maar we hebben ze dan maar hard aangemoedigd.. En ze speelden voor het eerst eigenlijk echt goed!  Werkten hard en zo stond het met rust 0-1  met 9 man tegen 11.  In de rust was nog een meisje uitgevallen dus startte ze met 8. Helaas hou je het dan niet lang vol en hoe hard ze ook werkte op een gegeven moment vlogen de goals erin, 0-7 eindstand. Het was wel leuke wedstrijd om te zien en er zijn er zeker wat die gewoon mega goed zijn maar één die rent het veld over en haalt alle ballen achterin weg; credits voor Globe vandaag!
Toen we na de wedstrijd thuiskwamen wouden we gaan eten, we hadden gisteren zoveel gemaakt daar konden we nog wel een keer met z’n 4en van eten.  Trekken we de koelkast los ligt er een briefje op onze bak; sorry –krabbelkrabbel wat allemaal niet kan lezen’    had iemand zo onze halve bak eten opgegeten?!  Ook was de pesto weg en een zak chips?!  Thanks…..   Als je iets wil in een studentenhuis vraag het dan maar zo waren we natuurlijk wel even goed pissig. Ons eten was dan ook klein klein beetje pasta met een gebakken ei op brood.  Meisje sliep dus we hebben haar nog niet gesproken, zit nog een staartje aan dit verhaal.
Gelukkig hadden we voor de avond nog wel een hele toffe planning want we gingen naar de bioscoop! Niet zomaar een maar naar de oudste van de stad.   ‘Labia’  Deze is geopend in 1949 en na 1970 is de stijl hetzelfde gebleven. We waande ons dus in het verleden toen we daar tickets (jaja van die scheurpapiertjes) kochten en popcorn in een zak.  Volgens mij waren de mensen die er werkte ook blijven hangen want de verkoopsters waren al dik in de 70 haha.   We zijn naar de film Jungle Book geweest, op aanraden van heel veel mensen. Hij is ook echt heel tof maar niet het vrolijke Disney tekenfilm Jungle Book. Ben een paar keer donders geschrokken haha,  dat Jungle Book nog eng kan zijn hahaha.
Toen de film klaar was naar de auto gelopen en er zijn hier altijd mannetjes die je helpen inparkeren en uitrijden maar ook op de auto passen. Het is dan netjes als je ze wat geld geeft. Met een paar cent maak je ze al gelukkig. Wij gaven hem dus 5 rand (40 cent) was hij al blij mee maar ook een zak bijna vol met popcorn. De man kon z’n geluk niet op, dat was wel heel tof om te zien dat soms die kleine gebaren echt gewaardeerd worden.

Zondag:               Het is hier vandaag 27 graden en eindelijk een keer beetje windstil dus wat gaan we doen; STRAND!  En dan te bedenken dat het hier winter is, dikke prima! Wij genieten er ieder geval erg van en hoeven niet jaloers te zijn op Nederland .
Hier hebben we van genoten tot 14.15 en toen kwamen er opeens wolken en snel, niet normaal. Toen we wat druppels voelden zijn we ‘m maar snel gesmeerd. Zijn we maar gaan terrassen bij Camps Bay aan ’t strand. Ook zeker geen straf. Daar hebben we lekker paar uurtjes gechilled en later bij de pizzeria gaan  eten.   Prima zondag zo, lekker rustig en ondanks het onvoorspelbare weer hier wel even kunnen genieten op t strand.

Dat was mijn rustige weekje alweer.  Volgende week staat er iets heel gaafs op de planning namelijk: we gaan naar het KRUGERPARK!  Donderdag vliegen we naar Johannesburg en dan gaan we daar 5 dagen op safari. Super gaaf en ook heel veel zin in.  Dinsdag komen we dan weer thuis dus weer mini vakantie tussendoor.  (De blog/verhaal/ding zal wel veel later komen dus volgende week)  Maar dit komt allemaal goed!

Liefs uit Cape Town,

Kim

Oja, de foto’s in map 13 zijn van deze week. Maar omdat we eigenlijk niet zo heel veel bijzonders hebben gedaan hebben we niet zo veel foto’s.  Hierbij wat foto’s van de ons bioscoopuitje en van de lessen deze week op de Bongolethu school.

1. Geraldine:
    8 mei 2016
    Hey Kimmie, Fijn zo'n rustig weekje met toch ook wel leuke dingen te hebben gedaan en druk geweest met de opdrachten.
    Succes deze week en heel veel plezier in het Krugerpark, geniet zer!!!. Kijk nu alweer uit na je verslag volgende week.

Liefs Geraldine
  2. Hanneke: