Week 16 - Shark cage diving

29 mei 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Moloo!

Week is snel voorbij gegaan, een week die in het teken stond van opdrachten afmaken. Maar we hebben deze week ook nog wel iets heel gaafs gedaan! Maar dat lees je (als je daar zin in hebt) later pas.

Maandag 23-05:               Vandaag was nog niet helemaal goed te pas, maar wel naar stage want er moet gestreden worden. Op paracetamol heb ik het dan ook prima overleefd.  Verder echt heel druk geweest met de film want dat neemt meer tijd in beslag dan je denkt. Daardoor vloog de ochtend voorbij.
’s Middags in de auto richting de school begon het keihard te regenen. Wat toen we dan ook de school binnenliepen was het chaos!  Er zijn veel groepen die buiten hun afterschool program hebben. Denk aan netbal en voetbal etc. In de grote hal was iedereen zich dan ook aan het verzamelen en de facilitators aan het overleggen wat ze vandaag gingen doen. Toen ze zeiden dat ze in de grote hal bleven hebben wij gezegd dat we toch met de Foundation Phase groep in lokaal activiteiten wouden doen. Het bleken er maar 7 te zijn dus we konden prima in een klaslokaal met een bal aan de slag. Uiteindelijk met beetje instroom zijn we die middag met 11 kinderen geëindigd. Wat wel heel gek is want normaal heb je een groep tussen de 70/90 kinderen.  Maar dit komt puur door het weer dat kinderen niet door de stromende regen naar school lopen voor afterschool programma. Ik moet wel toegeven dat het ook wel keer lekker is om klein groepje te hebben. Je hebt contact met alle kinderen en kan ook alle kinderen aandacht geven dus dat is ook wel keer goed.
´s Avonds thuis aan de film gewerkt en toen was maandag alweer voorbij.

Dinsdag 24-05:                  Niet zo’n hele bijzondere dag. Op kantoor weer aan het werk geweest en daarna op de school met de kinderen een gezamenlijke activiteit gespeeld. Het was mooi weer dus genoeg kinderen, en met energie teveel dus lekkere chaos.
Nadat we terug waren direct naar huis omkleden en naar de training. Waar de trainer een leuke verassing had; geen ballen maar lopen! Nou wat een feest.. met een paar van die rare hindernissen ertussen jeeeeej.  Na zo’n 25 min lopen werden we gesplitst. 1e en 2e team, al was het trouwens dit keer niet erg om bij de jonkies te horen. Het 1e team mocht namelijk rest van de tijd ook rondjes lopen en wij gingen met een bal aan de slag, heeeeuj!

Woensdag 25-05:            Rustig ochtendje en op kantoor aan slag met overdrachtsrapportage. Dat was allemaal prima maar op de school was het chaos, er waren rond 70-80 kinderen en maar 1 facilitator en wij. Het is wel lastig aangezien wij geen Xosah spreken en 1 facilitator gewoon niet genoeg is om alles onder controle te houden. De andere facilitator is namelijk al hele week thuis omdat haar zoontje ziek is. Al met al hebben we het gered haha, was ook wel leuk, alleen op eind was gewoon kapot haha.
’s Avonds nog mooie gesprekken gehad met huisgenoten en toen was het weer filmwerk tjuuuuuuuuuuu,

Donderdag 26-05:           Na rustige ochtend, jaa ik hou van 13.00u beginnen, elektriciteit gehaald, ja dat moet je hier kopen als de meter leeg is, en toen door naar stage.  Daar wederom effectief bezig geweest (jaaaa goed bezigwij, trots haha). Onder andere samen met sport coördinator Xosah gesprekken vertaal voor in de film aangezien dat zelf natuurlijk niet begrijp.
’s Middags kwamen we op school bleek er opeens, alweer, een showcase te zijn. Dit is altijd wel heel leuk maar communicatie is beroerd. Gisteren zeiden ze nog tegen ons dat er geen showcase zou zijn. En aangezien we nog wat beelden moeten schieten voor de film kwam dit totaaaal niet uit. We hebben daarom de kinderen ook maar van de stoelen afgehaald en buiten zijn we activiteiten gaan doen. Voor hun leuk, voor ons leuk en vooral belangrijk haha.
Na terugkomst weer snel omkleden en naar training. Er bleken vandaag maar weinig spelers te zijn van 1 & 2e team. Zo heb je er dinsdag 22 en vandaag maar 12.  Er werd dan ook besloten om partij te gaan spelen, normaal gesproken heel leuk! Helaas hadden ze het briljante idee om het 1e team tegen het 2e team te laten spelen. Pfffff das niet te doen, zijn wat spelers als die bal hebben is het überhaupt kansloze zaak voor tegenstander. Dus dit vond ik verre van leuk…. net als mijn mede teamgenootjes..  Wat trouwens ook kut is dat op ons veld maar 1 lichtpaal staat die beetje licht geeft. Je ziet dus alleen maar schimmen, en of de een nou hesje aan heeft of niet: geeeeeeeeeeen idee. Vet makkelijk dus, not hahaha.

Vrijdag 27-05:                   Jaaaaaaaaaaaaaaa film afgekregen!  Nu alleen nog opslaan wat een vaag iets is maargoed dat komt wel goed. Me so happy!  Verder de wekelijkse boodschappen gehaald met Nicki. Om vervolgens om half5 richting de Hout Bay – harbour market te gaan. De gezellige markt met allerlei spulletjes en véél eetkraampjes en livemuziek. Dit is altijd gezellig én lekker!  Hier hebben we een plekje gescoord aan een tafel met z’n 4en (Anouk, Nicki, Marlieke en ik) wat wel geluk was aangezien ’t druk was.  Maar leuke chille vrijdagavond zo.

Zaterdag 28-05:                               Het is dé dag: shark cage diving!   Om 5.30 ging de wekker dan al om vervolgens dik 2uur de rijden. We moesten daar voor 9en zijn en dat waren we ook netjes, helaas de rest van de groep niet. Doordat sommigen veel te laat waren hadden we pas om 10.15 instructie en om 10.45 gingen we pas de boot op. Met 17 personen & 4 man  crew gingen we op weg naar de haaien. In het begin merkte we al dat het een wilde rit was, ik het Nicki dan ook paar keer goed moeten grijpen om niet samen weg te vliegen hahaha.  Na zo’n 20 min vol gas de zee op varen waren we dan ook bij de kooi die al aan het dobberen was.  We waren bij de instructie al in 3 groepen verdeeld waarbij wij natuurlijk in de 1e groep zaten. Nadat we vast lagen en dus lekker dobberden met hoge golven voelde ik me dan ook niet echt lekker.  Helaas kan ik jullie mededelen dat de zijkant van de boot ook prachtig is….  Dit nog voordat ik het water in was geweest pfff haha. Maar toen was het dan toch eindelijk tijd om de kooi in te gaan. Ik dacht eerst wel van huh echt ga dit doen? Maar eenmaal in de kooi was het juist supergaaf!  Er word met een vis als lokaal de haaien naar de kooi gebracht en dan zwemmen ze ook echt langs de kooi en happen ze boven water, ja echt donders gaaf!  Helaas ging niet alles zoals gepland, Marlieke werd niet lekker in de kooi dus die ging na 10 minuten al weer uit en ook Nicki voelde zich op z’n zachts gezegd niet zo goed.  We zaten toen nog met z’n 5en in de kooi, 3 Amerikaanse jongens en wij, toen Nicki zich liet gaan.    Wie kan nou zeggen dat hij/zij in Nicki’s kots heeft gezwommen, le moi hahaha. Nee beetje wegwuiven en was prima, kan gebeuren. Overkomt de beste haha. Daarna was ze beter te pas; maar goed ook want er kwamen steeds meer haaien en ook grotere!  Echt dit was gewoon niet eng maar supergaaf!  Een van de crew mannen zei dan ook telkens als er een haai kwam; down! downright! downleft! etc. etc.   Na bijna 25 min was het dan helaas tijd om te wisselen van groep. Wij eruit en volgende groep erin. Na een proces van aankleden, wat op een dobberende in hoge golven boot niet al te makkelijk is en misselijkmakend is het dan toch gelukt. En hebben we de haaien vanaf de boot kunnen bewonderen. Dit is nog duidelijker dan in de kooi want je kijkt er bovenop. Toch wel het vetste is als de haai het aas grijpt en dan ook bovenwater springt met ’n kop.  Helaas was het allemaal zo voorbij, vond m’n maag trouwens wel fijn dat het voorbij was, en gingen we weer terug aan land. We kregen nog een kop soep in het gebouw van de organisatie met brood dus dat is wel lekker als je niks meer in je maag hebt haha. Ik moet trouwens erbij vermelden dat van de 17 er minimaal 10 over de reling hebben gehangen dus dat was min of meer ‘normaal’.
Na een gave ochtend was het dan ook weer tijd om terug te rijden naar Kaapstad. Oke laatste ding van m’n Zuid-Afrika bucketlistding, oftewel dingen die ik hier wou doen, is afgestreept!

Thuis nog even gechilled want het was vanochtend zo vroeg. Daarna klaarmaken en door want we gingen uiteten! Nicki, Anouk, Andrea (huisgenootje), Floor en ik gingen namelijk uiteten bij niet zomaar een tent: Beefcakes.  Dit was een restaurant waar je je eigen burger kan bouwen. Dit werd alleen wel geserveerd door gespierde kerels in hempjes.  Ondertussen dat wij ons eten opaten was er een dragqueen-show haha. En tot slot na de show waren alle serveerders op het podium en deden ze hun hempje uit en gingen ze verder serveren zonder shirt, ook niet verkeerd hahaha.
Na deze bijzondere eet-ervaring gingen we door stappen! We gingen naar ‘Boogie’ . Dit is een club waar normaal muziek gedraaid word die in Nederland ook gedraaid word. Helaas was er vandaag een DJ die graag terug in de tijd ging en vooral nummers van vroeger en 4 jaar terug draaide, pffff. Het was wel druk en heb me ook prima vermaakt. Was dan bij thuiskomst ook helemaal kapot na zo’n lange maar zeker leuke dag!

Zondag 29-05:                   Uitslapen!   Vervolgens zoals het hoort op een zondag lekker rustig aan gedaan. We zijn nog naar Waterfront geweest, ons afscheid van stage is aankomende week dus daar moest nog het een en ander voor gehaald worden. Dus hup met Anouk Nicki en Marlieke die kant op. Na dit zijn we gaan eten bij de Portugees/Turk lekkerlekker biefstuk gehad.  Bedacht me nog dat ik pasfoto’s moet hebben want als is dat inlever mag ik toch nog een wedstrijdje meespelen danwel met het 2e team. Eisen zijn wat minder hoog, je hoeft niet gecheckt te worden, alleen 2 pasfoto’s en gecertificeerd kopie van je paspoort (paspoortkopie met een stempel van politiebureau erop). De pasfoto’s zijn nu binnen, prachtig mooi jeweetzelluf…  haha.
Thuis nog even gechilled en dat was de zondag alweer.

Weken gaan snel, volgende week staat in teken van afscheid nemen bij stage. Druk zat mee komende week haha. Nog 2 weekjes te gaan in Zuid-Afrikaaaaa.

Liefs uit Cape Town,

Kim

1. Geraldine:
    29 mei 2016
    Wauw Kim wat een gave ervaring weer maar ook doodeng lijkt me, brrrrrr. Wat leuk dat je toch daar nog een voetbalwedstrijd kunt spelen, zet hem op!!!
    En dan over 2 weken zit het er alweer op, geniet ze van het afscheid nemen van je kindjes op stage.

Liefs Geraldine
  2. Trudy:
    30 mei 2016
    Wauw Kim! Wat een verhalen! Brrr. Was niet aan mij besteed iig. Mooie ervaringen die niemand je meer af kan nemen! Maar toch denk ik dat er hier in het Helderse mensen zijn die je liever thuis zien komen dan je met haaien te zien "zwemmen"
    Geniet nog lekker. Voor je het weet ben je weer écht thuis!
  3. Jolanda miskotte:
    31 mei 2016
    Wat een verhaal weer kim echt super om te lezen.
    Kots met haaien lekker dan.
    Geniet er nog maar even van.
    Gr jolanda