Week 14 - Kruger Park

18 mei 2016 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Moloo!

Jaaaaa we zijn weer terug van een hele gave reis naar het Kruger National Park.  Het grootste natuurpark van Zuid-Afrika waar je de big 5 en vele andere dieren in het wild kan spotten. Maar dan kom ik later op terug.  Eerst wat minder spannende dagen van de week maar die wil ik jullie zeker niet onthouden haha.

Maandag 09-05                                Mmm deze dag begon nogal slecht. We waren namelijk op kantoor en ik kwam erachter dat ik een hele opdracht kwijt was. Hoe dan?! Geen idee, ik sla toch alles altijd netjes op? Opdracht ieder geval nergens te vinden, dikke pech.  Dus versnelling standje hoger en maar hard aan de opdrachten werken.
Op de school was het wel heel erg leuk, we hadden namelijk een keer een klein groepje. 50 kinderen maar haha. Maar nu konden we echt bezig met alle kinderen zonder lange rijen zoals we het graag zien. Touwtje springen en ‘wie scoort is keep’ stond op programma.  Je merkt dat de kinderen het echt heel tof vinden om met de nieuwe materialen te spelen. Springtouwen met mini mouse erop en goede voetballen kennen ze niet dus is ook donders mooi om te zien hoe hun er van genieten.
We zijn ook verder gegaan met de interviews opnemen, vandaag was de facilitator aan de beurt, wel apart om te zien dat iedereen direct meer verlegen word en moeilijker uit zijn/haar woorden komt. Verder leuke antwoorden gehad en positief dus altijd goed om te horen (en te filmen haha).

’s Avonds was het tijd voor een skypgesprek met de leraar vanuit Windesheim. Gesprek verliep op de slechte wifiverbinding na goed, dus ook mooooooi!

Dinsdag 10-05                   Eerst weer op kantoor druk bezig geweest, machtig leuk…   ’s Middags weer naar de school toe dus dat is altijd mooi. Was vandaag alleen wel chaos, 90 kinderen en we gingen drijfbal spelen. Dit betekende dat de helft van de groep bij drijfbal zat, dit is een spel met zo’n 25 ballen waarvan 20 tennisballen dus alle ballen vliegen door mekaar heen tjuuuuuuuuuuuu.  Leuk spel maar daarna ben je kapot chaos chaos haha.
Na stage was het snel naar huis omkleden en door naar de voetbal!  Was een leuke training met 19 man opkomst dus op eind lekker toernooitje gespeeld. Had een team met goeie en vooral ook leuke spelers en had gewoon gevoel dat je echt even normaal in het team zat dus dat is supergaaf.

Woensdag 11-05             Laatste werkdag van de week alweer.  Vandaag stond in het teken van nog meer interviews dus we waren er druk mee.  Ook vandaag de kinderen die normaal zo enthousiast zijn kruipen weg voor de camera.  Wat een verschil, maar begrijpelijk, zou zelf natuurlijk zelfde doen haha.
Na stage konden we niet direct naar huis, morgen gaan we namelijk naar het Krugerpark en we kwamen er gister achter dat je én je eigen slaapzak en kussen mee moet nemen én je dit niet in koffers mag doen. Oh eh en nu? We hebben wel een sporttas die we gebruiken voor stage met alle materialen dus die halen we voor het weekend maar even leeg. En tja direct door naar het winkelcentrum en opzoek naar goedkope slaapzakken en nog een sporttas.  Uiteindelijk ook gevonden en snel terug naar huis, eten en dan tassen inpakken.  En we hebben het voor elkaar gekregen mensen! In 2 sportassen spullen voor 3 personen.  In 1 sporttas alleen maar 3 slaapzakken en 2 kussen en in de andere gewoon kleren van 3 personen. Het was niet te geloven maar het past!  Zo, we waren klaar voor onze reis!

Donderdag 12-05            Om 7.30 ging de wekker om de laatste dingetjes in te pakken en met de taxi richting het vliegveld te gaan. Bij het inchecken keken ze ons wel raar aan want 3 dames op pad met maar 2 tassen?! Trots haha.  Toen we eenmaal door de douane waren hebben we bij M&B wat gedronken en potjes kaart gespeeld om te tijd te doden totdat we mochten boarden. Vlucht was prima van een kleine 2 uurtjes, beetje lezen in de e-reader, woordzoeker en voor me uit staren. Ik kan overal slapen behalve in een vliegtuig, wat frustrerend is haha.
Eenmaal geland en tassen gevonden op de band waren we opzoek naar een mannetje met onze namen op een bordje. Helaas die hadden we niet, we moesten doorlopen naar een informatiebalie en daar wachtte we op ‘iemand’ ja geen idee wie natuurlijk die onze transfer zou verzorgen naar ons hotel/lodge. Die hadden we na kwartier wachten gevonden, ander vrouwtje moest ook mee en huphup we gaan.  Mmm iets minder snel dan gedacht, nog een uur in het busje gezeten maar dat kon de pret niet drukken. Eenmaal bij de lodge ‘ByBush’ aangekomen bleek dat we met 3 pers 2 kamers hadden gekregen.  Kamer 1 was een kamer met een 2pers bed. Kamer 2 was een kamer met een 2pers bed & een 1,5 pers bed.  Toen hebben we besloten dat het natuurlijk veel gezelliger is met z’n 3en in 1 kamer te slapen en ben ik dan ’s avonds maar bij Nicki in bed gekropen haha.  Over de kamer mochten we zeker niet klagen, we hadden een regendouche en en een tv!  En de tv had zelfs de zender BVN die Nederlandse en Belgische programma’s uitzend. Zoals echt Nederlanders hebben we dan maar de 2e halve finale gekeken van het songfestival (wat ik normaal nooit kijk, maar bvn zond dit uit) Natuurlijk waren we voor onze zuiderburen en jaja ze hebben het gehaald! Toen was het toch echt bedttijd.

Vrijdag 13-05                     Om 6.00 ging de wekker, op tijd ontbijten omdat we vertrekken richting Kruger jeaaaah!  Eerst maar is genoten van ontbijt wat donders goed voor elkaar was. Ei werd gemaakt zoals jij dat wou en verder keuze uit toast fruit yoghurt etc etc  Toen zijn we om 7.45 vertrokken naar Belvadire een andere lodge. Vanuit daar zouden we met de bus vertrekken naar het Krugerpark. Hier ontmoette we ook de groep waar we onze reis mee zouden beleven.  We waren in totaal met 17 personen + 3 gidsen.  De groep was zeer divers. We hadden oudere stellen en ook jongere studenten. We hadden mensen van over de hele wereld:  Nederland, Duitsland, Australië, Canada, Zuid-Afrika, Japan & Spanje.
We hebben gereisd van 8.30 tot 16.00 in een bus wat je eigenlijk geen bus kon noemen. Het was een vrachtwagen met stoelen erin. Dus hobbel de hobbel op naar Kruger.   Met een paar stops om het toilet te bezoeken en de langere lunchstop naast een veld met neushoorns, buffels, antilopen en zebra’s  altijd mooi.
Toen we vele leesuren, slaapuren verder waren kwamen we dan toch eindelijk aan in het park. Het was een camping midden in het Krugerpark, wel met een hek eromheen. Hier bleek dat de helft van de groep in huisjes ging slapen terwijl wij onze tent moesten gaan opzetten. Tjuuuu en die rook toch potje lekker…   Hier mochten we dan ook een matras inleggen van 2 cm dik dus ik dacht even te gaan zitten toen we klaar waren maar plofte zo min of meer op de grond haha niet prettig.  Om 19.00u was het etenstijd en voor de eerste avond stond er dan buffet van het restaurant op programma. We zaten buiten aan lange picknick tafels met lekker eten en goede gesprekken met onze reisgenoten. Zo leerden we iedereen een beetje kennen. Er kwam zelfs een lokale dansgroep voor ons optreden dus de sfeer zat er goed in. Tot mijn grote geluk haha werd ik van mijn plek afgehaald om met meerdere toeristen tussen de dansgroep mee te doen. Dit zag er waarschijnlijk machtig mooi uit, als ik naar de ‘uitlachende’ gezichten keek van Nicki en Marlieke haha.
Toen was het 21.30 en we waren kapot, iedereen kroop dus al op tijd zijn/haar ‘bed’ in.

Zaterdag 14-05                 Na een onrustige nacht wekker op 5.00u want om 5.45 moesten we klaarstaan voor de ochtendwandeling door Kruger. Ja je leest het goed we gingen te voet door het Krugerpark. Begeleid door 2 gidsen met een geweer en kogels waar je u tegen zegt.  Onze groep ging gesplitst in 3 groepen van 5/6 personen.  Wij hebben met onze gids tijdens de route vooral veel voetstappen van dieren gezien en veel poep. We kregen uitleg hoe dit werkte etc etc. Lesje dierenpoep altijd goed. Verder vertelde hij ook veel en was het ook echt leuk en interessant. Maar het toppunt van de wandeling was toch wel het spotten van 2 giraffen!  Simone, een Duitse vrouw die achter me liep zei zoals afgesproken als je iets zag psssst psssst en ze wees naar links. Ja hoor niet ver van ons stonden gewoon een moeder giraffe met haar kind.  Waaaaaauw!  Je liep gewoon naast de 5 meter hoge giraffe (met natuurlijk meters ertussen).  Na 2 uur wandelen kwamen we weer terug bij het kamp en het bleek dat wij de enige waren die zo’n groot dier had gespot dus dat was lucky us.

Achteraf waren we niet goed voorbereid: we waren namelijk niet als full safari toerist. Hierbij het starterspakket voor een safaritoerist:
- Bruin/groen kleurige kleding                    (per toeval mijn groene trui mee maar Nicki en Marlieke hadden fel blauw en rood)
- Verrekijker   (helaas die hadden we niet)
- Camera met een lens waar je U tegen zegt    (we hadden een camera van Nicki een goede dacht ik maar Nicki blijft jaloers op het Duitse stel met een megaaaaa lens)
- De afritsbroek, niet te missen!    (helaas helaas, dit was onze grootste misser haha)

’s Middags hadden we free time zo zijn we gaan chillen bij het zwembad, beetje kaarten etc.  Ook nu zat je direct aan het Kruger park vast en opeens hoorden we geluid, ja die herkende we! Vanochtend hoorde we namelijk hetzelfde en de gids zei dat dit het geluid van een hippo was, een nijlpaard!  Wij van onze stoelen afsprongen en kijken bij de grote rivier naast ons en ja hoor zo’n 3 nijpaarden. Ze kwamen zelfs even met hun kop omhoog! Dit was natuurlijk wel weer heel gaaf zo, gewoon chillen en dan een nijlpaard spotten.

Om 16.30 was het tijd voor onze 1e gamedrive. We zaten met de groep in 2 jeeps en gingen rondrijden door het Krugerpark.  Het begon aardig goed en spotte een olifant. Daarna zagen we nog wat ‘pumba’s’ en was het tijd voor pauze.  We stopte en kregen allemaal een glaasje drank Amerula (soort baileys maar dan lekkerder) en wat snacks. Na een kwartier was het dan tijd om verder te reiden. Helaas hadden we dikke pech want we kwamen werkelijk waar geen enkel groot dier meer tegen.  Tja wat ‘pumba’s’ en een uil maar toch. We hebben nog zo’n 2u in het donker rondgereden maar ze waren allemaal verstopt of in diepe slaap.  Dit was wel een beetje teleurstelling maar ja niemand kan er wat aan doen, dat is het risico van dieren spotten je weet maar nooit.
Eenmaal weer bij het kamp hadden we diner, spaghetti altijd lekker. Na nog wat gepraat te hebben met iedereen dook iedereen om 21.00 al het bed in.

Zondag 15-05                    Dé dag van de gamedrive, om 5.00 weer de wekker want we zouden vandaag rijden van 6.00 tot 16.00 door het Krugerpark.  Om 6.00 zaten we dan ook klaar in de jeep om de big 5 te gaan spotten. Want ja daarvoor komt toch iedereen naar het Krugerpark.  We begonnen onze trip goed door al snel een giraffe te spotten. Jes, dat was groot dier nummer 1 al tof!  Toen hadden we toch het eerste dier van de big 5 weer gespot: de olifant. Wat een prachtig groot imponerend dier is het toch ook. Toen kreeg Zona onze gids  een radio/walkietalkie bericht binnen. Wat trouwens wel vaag is want wij zaten achter haar en echt je kan er niks van maken. Dus we vroegen wat er werd gezegd en ze zei verassing wacht maar af. Oke oke, wat zou dit worden?  Wij rijden tjuuu gas d’r op.
Wat bleek? Er zat en luipaard op een omgevallen boom rustig voor zich uit te kijken. Waaaaaauw luipaard! Dit is zo moeilijk te spotten, sommigen gaan 5 dagen op safari en zien er geen een. Hij zat daar rustig en wauw wat was hij mooi. We hadden echt geluk!   Na vele foto’s zijn we doorgereden en hebben we de buffels gespot. Persoonlijk vind ik dit de minste van de big 5 maarja je moet hem natuurlijk wel zien. Toen kreeg Zona weer bericht door, weer verassing wat zou dit zijn? Wij rijden rijden bleek dat het een hyena zou zijn, een kleintje. Helaas toen wij aankwamen was er ook net een pumba (je weet wel die van de lion king, dat lelijke varken)  aangekomen en die heeft de jonge hyena in zijn hol gejaagd. Balen, die hebben we net gemist.  Maar gelukkig was de radio weer onze redding en scheurden we naar een andere plek wat weer een verassing was; er stonden neushoorns langs de weg!  Oke weer een waaaaaaaaauw moment!  Dit zijn immense dieren en ook bijzonder en ik had ze in addo niet gespot dus dit was gaaf!   Ook nu had Zona weer bericht op de radio ontvangen, het zou toch niet? Het zouden toch geen leeuwen zijn?  We reden er naar toe vol gas met de jeep en jawel het waren onder een boom vrouwtjes leeuwen met hun welpjes. Ten eerste wauw leeuwen ten tweede waaauw we hebben de big 5 gespot in 2 uur. Het was namelijk nog maar 8u ’s ochtends en ja ons doel hadden we al bereikt haha. Toen was het tijd voor ontbijt, maar de radio echt mijn nieuwe liefde had weer een bericht.  Wat bleek er was ergens anders ook een luipaard gespot. We zagen in de boom wel een antilope hangen op zo’n 5 meter hoog die hij had gegrepen en nu veilig hoog bewaarde. Maar we zagen geen luipaard.  Gelukkig had Nicki haar ogen op scherp staan en zag ze de luipaard tussen de bosjes door, wow 2 luipaarden gezien super gaaf!  Na hele fotosessie vanuit de jeep reden we weer terug totdat…. er nog een luipaard lag!  Normaal leven ze niet samen dus het zou nog vechten worden maar weer even een luipaard gespot. Dit is niet normaal 3 luipaarden in een paar uur vinden dat was bijzonder. Wat nog meer indrukwekkend was was dat deze niet verder dan 6 meter van ons vandaan lag te chillen. Donders mooi dier echt tjuuuu wauw!
Oké oké veel wauw momenten voor het ontbijt al.

Na het ontbijt gingen we rijden door het droge deel van het Krugerpark. Je kon zien dat hier weinig regen valt en het leek ook meer alsof je in midden Amerika rondreed.  Hier hebben we ook giraffen gezien en verschillende antilopen, wildbeest etc. Maar wat we hier veder zagen was ook top; 5 nijlpaarden waarvan 2 in het water en 3 op het land en 3 krokodillen!   Het was mooi ritje tot lunchtijd.

Na lunch gingen we nog 3 uurtjes rijden en zat het er al weer op. We hebben in de tijdens deze rit nog verschillende olifanten, giraffen, antilopen en buffels gespot.  Al met al was de gamedrive echt een groot succes en vooral supergaaf. Het had zoals jullie lazen de  ‘waaaaauwfactor’ hahaha.

We hebben de dag afgesloten met een braai (bbq) met de hele groep wat machtig goed smaakte. En bijgepraat met iedereen. Het eten was trouwens elke dag top, er was een gids die  altijd kookte en echt perfect!
Wat hier in Zuid-Afrika nog niet was voorgekomen; om 20.30 lagen we al in onze slaapzakken in de tent hahaha.

Maandag 16-05                De dag van de terugreis, wederom om 5.00u wekker.  Tent opruimen, omkleden en ontbijten want de bus vertrok om 6.30.  We hebben lang in de bus gezeten want om 18.00 kwamen we pas weer aan bij de lodge Belvadire waar we ook zijn gestart.
We hebben in de terugreis verschillende toilet stops gemaakt natuurlijk maar ook hebben we 3 plekken bezichtigd.  1.  God’s Window een uitkijkpunt waar je je over heel Kruger kan uitkijken (helaas was het mistig en zagen we niet mega veel) en toen doorgelopen door ‘rain forest’  en daar ook vanuit uitkijkpunt uitzicht bewonderd.
2. Bourke’s Luck, een plek waar 2 rivieren samenkwamen met watervallen. Supermooi en echt wauw, hier natuurlijk ook vele foto’s gemaakt en weer door.
3. The Three Roundavels, een plek met 3 ronde bergjes en grote berg eromheen, ook supermooi en als we even verder liepen had je uitzicht op iets wat meer op niemandsland leek, dit was zo onbeschrijfelijk mooi!  (kijk de foto’s dan snap je misschien beetje)  Maar echt zo mooi uitzicht nog nooit gezien!
Nja toen we dus na lange busreis en 3 prachtige stops aankwamen moesten we even wachten en was er afsluitende braai (bbq).  Hier hebben we nog met groep van 14 man gezeten en voor het laatst gepraat over de reis. Helaas was het toen echt tijd voor afscheid en met vele knuffels hebben we afscheid genomen van nieuwe vrienden.

Hiervan wil ik jullie er één niet onthouden: Shigeru, een man van 51 uit Japan. Met vervroegd pensioen is hij iets heel gaafs gaan doen. Hij is in 80 dagen een reis over de hele wereld aan het doen. Ook is zijn Engels niet zo goed en dat was voor ons vooral grappig. Op een avond aan het kampvuur vroeg Jason (Australische man) of hij van karaoke hield. Waarop Shigeru antwoorde dat hij wel van teriyaki hield (echt je had erbij moeten zijn haha).  We hebben natuurlijk facebook uitgewisseld en hij wou contact houden dus jaa we hebben een Japanse vriend erbij, leuuuuk!

Na afscheid was het tijd om naar onze eigen lodge te gaan. Met 10 min waren we er en kregen we onze kamers toegewezen. Dit keer bleek helaas niet een grote kamer te zijn maar 2 kleinere waardoor we moesten splitsen. Ook dit prima opgelost en eerst nog gechilled en toen maar is gaan slapen. Dit was stiekem wel heel chill na 3 nachten op een matje van 2cm en hele dag busreis.

Dinsdag 17-05                   Helaas de aller laatste dag. We stonden op tijd  op, even douchen ontbijten en wachten op onze transfer. Deze was op z’n Afrikaans te laat maar alsnog waren we vroeg zat op het vliegveld. Hier hebben we gewacht met wat drinken totdat we konden boarden en daarna in 2 uurtjes teruggevlogen naar Cape Town.  Vanuit daar een taxi gepakt naar huis en toen zat het feest er helaas al weer op.  Back to reality,  alle kleren uitwassen blabla en maar vroeg naar bed. Morgen begint stage/werk weer en het normale leven waar we nog even moeten knallen voor onze opdrachten van school!

Deze week was iets langer door ons tripje naar Kruger maar zeker ook super gaaf!  Iedereen die naar Zuid-Afrika gaat raad ik reisje Kruger zeker aan. Ook ben ik fan geworden van groepsreizen want waar iemand ook vandaan komt of hoe oud iemand ook is, het is echt leuk om verschillende mensen te leren kennen en met ze te praten over vanalles!

Nog 3 weekjes knallen en genieten hier en dan ben ik alweer thuis in Nederland….

Liefs uit Cape Town,

Kim

De foto’s vind je in het mapje week 14, het zijn er wel veel maar dat komt natuurlijk door het tripjeeee!

1. Geraldine:
    18 mei 2016
    Wauw Kim wat super gaaf zeg!!! En al die foto's super mooi. Echt een super ervaring.
    Succes en geniet ze nog ff.

Xxx Geraldine
  2. Mama:
    18 mei 2016
    Weer prachtig om te lezen kim. Nog 3 weekjes en dan zien we je weer. Veel succes nog met de laatste opdrachten!
  3. Hanneke:
    19 mei 2016
    Wauw, fantastisch!!!!
  4. Willemien Mollink:
    19 mei 2016
    Geweldig Kim!!!!!!!
    Wat een ervaring!!!
    en heel veel succes met je schoolopdrachten!!!!