Week 12 - Kingsnight, Rugby & Surfen

2 mei 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Moloo!

Zoals vaker benoemd heeft Zuid-Afrika vele nationale feestdagen.  Niet dat wij dat erg vinden want dat betekend; extra vrije dag!  Zo zijn we de eerste week na de vakantie rustig begonnen met 3 dagen stage. Woensdag was het namelijk ‘Freedomday’  en waren we weer vrij heuj!  En zoals jullie merken is blog weer op maandag dus dat betekend lang weekend; maandag vrij! Ook een vrije dag al weten we niet welke maar dat maakt natuurlijk niet uit haha.

Maandag:           mmm werkweken beginnen weer vakantie zit erop. Het was wel even wennen weer om naar kantoor te gaan en volle bak met opdrachten bezig te zijn. Maar we hebben de ochtend overleefd dus dat maakt dat we naar de middag gaan haha.  We hebben vandaag iets nieuws geprobeerd met de kinderen, iets wat ze hier eigenlijk niet kennen: acro!  We hadden van te voren allerlei kaarten uitgeprint en geplastificeerd (jaja professioneel) en Nicki zelfs ingekleurd haha.  Toen we de uitleg gaven aan de leraren en aan de kinderen keken ze ons wel even aan van huh?! Maar naarmate iedereen in groepjes aan de slag ging ging het eigenlijk heel goed!  Ik had zelf ook een groepje en echt even een sfeerimpressie:  lachende kindjes die nieuwe dingen ontdekken en dan heel trots roepen kim kim look! Dat was wel echt heel gaaf.
’s Avonds was ’t  eigenlijk niet zo bijzonder, na boodschappen doen en eten koken (en natuurlijk opeten jesss)  was ’t tijd voor potje skip-bo met Andrea ons huisgenootje dus chilll.

Dinsdag:              We zijn op kantoor nu echt goed bezig geweest weer in de ochtend en alles ging mooi en gestructureerd. Komen we bij de school ’s middags was het alles behalve gestructureerd. We hebben namelijk altijd dinsdag de ‘letter-leerdag’.  Dit hadden we gisteren nog een keer besproken ja ja is goed morgen doen we dat. Komen we op school, huh nee leraren hadden niks en niks voorbereid en zelfs geen lokaal.  Toen hebben hun de bigband laten verplaatsen naar een ander lokaal en zaten we in een klein klaslokaaltje. Ze kregen een blanco papier en na een klein introductieverhaal over geloof moesten natekenen wat op het bord stond:     maan (leek op een banaan)  ster (tja waar leek dat op), Jezus (mislukt poppetje), bijbel (die leek wel aardig) en een emmer (geen idee waar die voor stond?)  Nicki had ondertussen even de maan en de ster aangepast zodat ze echt op een maan en ster leken (de onderwijsassistent kwam in Nicki naar boven, skillssss).  Maar goed het was eigenlijk een beetje ongeregeld zooitje vandaag.  We hebben ons verder wel vermaakt en beetje met de kinderen gespeeld. Moet soms ook maar kunnen hè.

’s Avonds was het big deal want het was KINGSNIGHT!  Nja hier vieren ze dat niet maar in een club (dubliner) hadden ze  Hollands feest. Dus wij dachten laten we koningsnacht vieren!   In mijn Nederlands elftal shirt was ik er helemaal klaar voor haha.  Eerst hebben we met een grote groep (Nicki, Marlieke, Monique, Anouk, Dennis, Andrea, Floor en ik) wat Savannah’s gedronken (de lokale Corona’s).  Kwam erachter dat mijn wijn die ik van m’n ouders heb gekregen weg was? En al ons andere drank?  Maar daar kom ik later in blog nog op terug.  Het was heel gezellig verder mooie koningsnacht gehad,  genoeg gedronken en tja zo mooi dat zelfs de details niet meer weet haha.

Woensdag:        Freedomsday! Ofwel; vrije dag!  Pff deze dag was minder mooi haha.  Lang lang geslapen en toen alles maar op rustig tempo gedaan hahahaha.  Vandaag stond niet zoveel op de planning (gelukkig).   We zijn alleen naar de wedstrijd geweest van ons team waar we bij trainen. Helaas was ’t niet zo als gehoopt en hebben ze met  0-1 verloren.  Was wel leuk om te zien hoe dat gaat en welk soort spelletje ze spelen.  Dat is wel heel anders dan in Nederland dus beging was beetje vaag maar toen was ’t leuk te volgen.
Toen zijn we maar naar de brakdagtent gegaan voor eten: Mac  (oeps haha).   En verder vandaag niks maar dan ook niks gedaan  rustaaaagh!

Donderdag:       Uitslaapdag! Haha lekkerrr, op donderdag hoeven pas om 13.00u op kantoor te zijn en normaal is thuisstudie tijd maar nu thuisslaaptijd.  Iemand trouwens nog een aanbeveling heeft voor een serie die op netflix staat; tip me haha!
Vandaag was verder wel chill dagje op kantoor en toen we een superleuk plan hadden voor de les met het nieuwe materiaal wat we hebben gekregen van:
W.I.K. Glanerbrug, v.v.Hellendoorn & Oranje Vereniging Hellendoorn   BEDANKT HIERVOOR!
Kregen we te horen dat het vandaag showcase dag was op de school dus onze plannen doorgeschoven naar volgende week.  De bedoeling was dan ook te genieten van de showcase. Normaal lukt dit prima en leuke vlotte optredens van alle naschoolse groepen ala dans/drama/muziek.  Vandaag stond alleen in ’t teken van Freedomsday , heel goed dat ze hier over nadenken en dit uitvoeren. Helaas was t wel langdradig (saai misschien zelfs) dus dat was jammer. Ajoh volgende keer beter haha.
Komen we thuis; helemaal donker. Was alle elektriciteit op…  Jaja wij moeten hier elektriciteit kopen bij de supermarkt en dan een code invoeren en dan heb je elektriciteit.  Wel kut want als ’t op is is ’t op en heb je dus pikke donker huis met niks.  Wij in de regen naar de Spar elektriciteit kopen; wat een feest… not.
’s Avonds hadden we wel wat leuks op de planning; uiteten met  Anouk en Dennis! Bij Obz Cafe is donderdag 2 pizza’s voor prijs van 1. Wij als echte Hollanders maken daar graag gebruik van haha! Na het eten stond er nog iets heel leuks op de planning; skypen met Mariska!  Donders mooi om weer zo thuis te spreken en jaja er gebeurde vanalles onder het gesprek (denk aan huwelijksaanzoek op het voetbalveld) en verder natuurlijk ook genoeg te vertellen dus tja zo 1,5u verder.

Vrijdag:                               Weer mooi rustig dagje van gemaakt  (mm als dit zo lees is deze week niet zo bijzonder haha).  Boodschappen doen en naar Waterfront want ik was een nieuwe broek nodig (mn goeie spijkerbroek versleten *huilhuil*) . Dus ik mocht mijn favoriete ding doen; broeken passen en passen en passen en uiteindelijk toch 1 gevonden. 3x Hoera.  Daarna hebben we nog wel iets heel tofs gekocht; kaarten voor de rugby wedstrijd van morgen: Stormers – Waratahs.  Dus dat gaan we morgen maar is meemaken.
Toen geluncht bij M&B (dit moet sws in Nederland ook komen!)  en verder thuis beetje gechilled en gegeten en ’s avonds maar is met m’n ouders geskyped moet ook gebeuren he haha.
Ojah, verder nog een excuses gehad van ons huisgenootje aangezien die al onze drank had opgedronken, of haar vrienden ofzoiets.  Nja maar in Zuid-Afrika was normaal dat iedereen alles maar zo uit koelkasten pakte dat is gastvrij blablabla. Wij vinden dit niet normaal en vooral heel raar. Maargoed ze durfde toch haar excuses aan te bieden ondanks dat ze ons eng vind (hoezo?  we bijten niet haha)

Zaterdag:            Wederom (zoals jullie nu gewend zijn van ons deze week; rustig dagje. We hadden overdag eigenlijk niks op de planning dus dat was een beetje aanknooien in huis. Maar ’s avonds daarin tegen stond wel iets heel gaafs op de planning! We gingen met z’n allen (Anouk, Dennis, Nicki, Marlieke en ik) naar een rugby wedstrijd!
Stormers – Waratahs. The Stormers stonden 2e in het overall klassement dus daar verwachten we natuurlijk veel van. De basis van rugby snapten we maar echt Nicki en ik hebben samen een paar theorieën er op losgelaten wat de rest van de gebeurtenissen in het veld betekende. Misschien hadden we ons meer moeten inlezen hahahah.  Het was verder echt gaaf om te zien mega stadion die ook gewoon bijna vol zat.  Ook heb ik voor ’t eerst in mijn leven voor een wedstrijd cheerleaders op ’t veld zien staan, mwa dat was niet wat haha.  Verder was er echt sfeer en op gegeven moment zit je er zo in dat je ook echt mee opstaat met de rest en juicht en schreeuwt. Uiteindelijk hebben de Stormers in de laatste minuut nog verloren met 30-32 dus dat was zuur. Het is  zeker voor herhaling vatbaar en dan maar is alle regels beetje beter snappen haha.

Zondag:               Vandaag gingen we wel echt wat doen haha. We zijn namelijk wezen surfen met Monique en haar huisgenootjes. Eerst hebben we ons in een wetsuit gewerkt. Pff dit is niet m’n favoriete onderdeel haha. Toen met een board naar het strand gelopen en maar gewoon t water in gegaan. Daar stonden we dan 7 minions op een rijtje in ’t water. Jaja onze wetsuits waren donders mooi geel met blauw.   Na 1,5 uur surfen heb ik dan toch 2 keer echt gestaan woehoeeee!  En voor de rest vooral zoutwater gehapt  blegh.   Het was verder wel heel leuk om te doen, ook al is dit niet mijn verborgen talent (helaaaaas).   Misschien dat het de volgende keer beter lukt, hopen we dan maar.  Oja klein detail de wetsuit moest ook nog uit; dramaaaaa pfff.
’s Avonds hebben we eerst  pannenkoeken ala Nicki gegeten (lekkaah) en na een filmpje was het tijd voor de afscheidsborrel van Monique met wat stagemensen.  Was leuke avond die we hebben afgesloten met potje pool.  Monique heeft ons trouwens nieuw spel geleerd dus mensen in Nederland; dat gaan we zeker een keer spelen. Je hoeft hier namelijk niet goed voor te kunnen poolen, beter haha.

Maandag:           Nationale vrije dag (welke geeen idee)  dus uitslapen en mooi rustig aangedaan.  ’s Middags wat het weer tijd voor een wedstrijd van ons team waar we bij trainen.  Helaas liep dit niet zoals gepland en was de tegenstander té briljant.  Durf het bijna niet te vertellen maar  0-9….    We hebben er alles aan gedaan als trouwe supporters maar het heeft niet gebaad. Helaas kunnen wij het team niet helpen en de nieuwe Messi (Nicki’s bijnaam van de coach) niet de goals maken. Wij zijn niet speelgerechtigd, je moet je paspoort en visum en hele papierzooi insturen blablabla dus helaas.
’s Avonds hebben we een  ‘afscheidsdiner’ gehad want Monique gaat alweer naar huis woensdag. Dat was een goede reden voor een sushi date (mmm voor mij Thais/Chinees of ander spleetoogvoer). Al heb ik (heel dapper) wel 2 stukjes gegeten, misschien dat het oooit nog m’n ding wordt.

Al met al een lang leuk en chill weekje gehad.  We moeten komende weken wel hard aan de bak want er is (vooral voor onze opdrachten van school) nog genoeg te doen!  Ook wordt het weer beter en gaat de temperatuur richting de 25 graden dus dat is goed nieuws woehoeeee!

Liefs uit Cape Town,

Kim

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Geraldine:
    2 mei 2016
    Heerlijk weekje Kim, geniet ze verder en succes met alle opdrachten. Komt vast goed!!!

Liefs Geraldine
  2. Gerjan Kamphuis:
    3 mei 2016
    En ik ben nergens te bekennen in deze blog...?
    Oja, ben helaas weer in Nederland aan het werk...

Nog 6 weekjes!
    Veel plezier nog ;)