Week 17 - Afscheid stage & Wedstrijd voetballen

5 juni 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Moloo!

Laatste week stageeeeeeeeee!  Ik zal het kort houden deze week haha.

Maandag 30-05:               Eerst ’s ochtends weer naar kantoor gegaan, mooi rustig aangedaan, chill.  Om vervolgens ’s middags op school ook een keer wat anders te gaan doen. We hebben namelijk een keer geverfd met de kinderen. Mooie smeerbende, altijd leuk.
Na stage zouden we eigenlijk naar het politiebureau gaan om dan toch mijn kopie van m’n paspoort officieel te laten certificeren.  Alleen bood Themba onze chauffeur van de Amy Biehl Foundation, lijpe keal trouwens, maar die bood aan om morgen met me mee te gaan. Dat is natuurlijk wel fijner om met iemand die hier bekend is naar het lokale politiebureau te gaan.
Verder heb ik thuis beetje gechilled, serie gekeken. Jep ik ben weer helemaal in Baantjer stemming haha.

Dinsdag 31-05:                  Vandaag was het tijd voor de filmpresentatie op kantoor! De film waar we al weken mee bezig zijn en ik vooral erg druk mee ben geweest afgelopen 2 weken. Om 9uur waren we dan al op kantoor om beamer en scherm en alles klaar te zetten. En om half10 begon het dan. Bijna alle werknemers van kantoor zaten erbij. Ook onze held Sindiswa die een van de facilitators van onze groep is en tevens schoonmaakster op kantoor. Was zo lief, ze was zo zenuwachtig wat de werknemers van kantoor van haar vonden. Ze was bang om het fout te doen. Maar iedereen was na de film helemaal enthousiast en we hebben dan ook lovende woorden gehoord. Ook Sindiswa heeft de verdiende complimenten gekregen van haar collegas dus dat was heel leuk.
Op de school hebben we maar is een vrije les gegeven, hier mogen de kinderen zelf kiezen wat ze doen. Normaal is dit al wel beetje chaos maar nu tjuuuuuuuuu echt chaos haha.  ’s Middags ook Bulelwa de andere facilitator de film laten zien, ook helemaal enthousiast.  Sindiswa daarna ook aan op de school en ze vlogen elkaar aan. En maar knuffelen en maar zeggen dat ze zo zenuwachtig waren voor de film. Nadat we ze hadden gekalmeerd en hadden gezegd dat iedereen op kantoor ‘m ook goed was het goed. Maar stuiterballen hahaha.
Nadat we weer thuis waren van stage is Themba meegegaan naar het politiebureau. Ben toch wel blij dat hij is meegegaan want binnen 4 minuten stonden we alweer buiten.

’s Avonds zijn we weer gaan trainen het was een bijzondere training. Goeie passoefeningen en lekker eindpartij maar ook onzichtbaarvoetbal gespeeld, wtf?  Ja bijzonder….
Na training gehoord dat wedstrijd van het 2e team zaterdag toch niet doorging en dat ik eigenlijk al het werk voor niks had gedaan. Pasfoto’s en gecertificeerde kopieën voor niks, dus ja ik was wel flink teleurgesteld…

Woensdag 01-06:            Op kantoor weer eens aan onze opdrachten gewerkt en nieuwe stagiaire ontmoet. Tja genoeg aanstroom van vrijwilligers hier. Het is nu zelfs zo dat er een plek te weinig aan de bureaus is waardoor het dus echt tijd is om naar huis te gaan haha.
’s Middags kwamen we aan op de school; showcase.. Okeee alweeeer. Als het niet op de laatste donderdag van de maand is dan is het vaak omdat er toeristen komen kijken. Tja vandaag was de reden groot genoeg; 119 Amerikanen. Het leek wel alsof ze ‘het licht hadden gezien’ Ze dachten er helemaal bij te horen en begonnen voor te dansen en tja die kinderen lachten hun eigenlijk alleen maar uit hahaha.

’s Avonds zijn we druk bezig geweest, we wouden morgen namelijk met iets typisch Nederlands komen bij ons afscheid op stage. Dus onze avond stond in het teken van appelflappen maken pff haha.

Donderdag 02-06:           Allerlaatste stagedagggggggg!   We zouden om half2 ons afscheid hebben dus wij hadden alles al klaarliggen (lees onze appelflappen), bleek dat alle medewerkers uit lunchen waren. Wij dus maar wachten, uiteindelijk kwamen ze dan 10 voor 2 aankakken en om 2 uur moest het klaar zijn dus rapraprap en het stelde eigenlijk niet zoveel voor.  Mmmm, van de meeste niet erg dankbaar…
Op school was het een heel ander verhaal en ook echt super leuk. We hadden voor alle kinderen ballonnen opgeblazen dus dat was al groot feest. Op het eind zaten we in een grote cirkel en hebben we afscheid genomen van de kinderen met lollys en de faciliators hebben we een warme sjaal gekocht en appelflappen voor thuis. Ze waren echt heel dankbaar en zooo blij. Ze hebben met hun sjaal ook na de les rondgelopen en hem aan iedereen geshowd. We kregen van hun een kaart, superlief. Dus ja al met al toch een heel gaaf afscheid gehad. Toch wel gek dat we ze (waarschijnlijk) nooit meer zien en ook nooit meer in een township komen. Wat voor ons al normaal was geworden gaat nooit meer gebeuren..

’s Avonds zijn we weer gaan trainen, prima training. Nicki was undercover hahaha, die heeft mooi tussen alle oefeningen door gesneakt hahaha. Maar was wel weer leuk avondje met lekker afwerken heuj!
Eenmaal thuis kreeg nog een leuk appje namelijk met de vraag of ik toch wou spelen aanstaande zaterdag met het 2e team. Daar zijn regels als soepeler en ze dachten het grote kans was dat tegenstander ook nog niet alle pasjes heeft dus ze wouden gok wel nemen; okeeeeee ja!
Na wat rondgevraag had ook zo scheenbeschermers en sokken geroggeld hops klaar voor zaterdag.

Vrijdag 03-06:                   Oke we zijn officieel vrij van stage wat gaan we doen; hele dag opdrachten maken in het huis tjuuu wat een dag..  Enige hoogtepuntje was toch wel dinner: we zijn weer naar de Mexicaan gegaan met Anouk. Echt ben echt fan geworden van Mexicaans jaja.

Zaterdag 04-06:                               De dag van de wedstrijd! Alleen ik zou spelen met het 2e team maar ik had mn fans mee (nee grapje) . Nicki en Marlieke gingen mee kijken dus om 11.45 stonden we zoals afgesproken bij de club te wachten. Oja, Afrika: om 12.15 was de rest er pas en vertrokken we naar de uitclub. Dit was wel 5 minuten rijden haha. Eenmaal aangekomen was het beetje chaos; waar moesten we omkleden en konden we wel spelen met spelers zonder kaart?  Uiteindelijk hebben we omgekleed in het softbalstadion (lag ernaast) en in volledig blauw tenue liep ik dan naar buiten. Het 2e team bestaat voornamelijk uit de jongere meisjes dus ik speelde met meisjes van 15 en was jawel bijna de grootste! Echt heb foto’s om het te bewijzen hahah.  Ook speelden 2 Duitsers mee, die waren gelukkig ook wat ouder (25 en 23) waardoor ik niet de oudste was haha en niet de enige blanke.   Wedstrijd was leuk potje, laatste man gespeeld maar alles best relaxt. Ook uitslag was daardoor prima:  0-5, had veel meer kunnen zijn maar dat maakt niet uit. Wel heel anders spelen dan in Nederland. Hier lopen ze juist graag met de bal terwijl je in Nederland juist de bal het werk wil laten doen. Achja het was vooral heel gaaf om toch na 3 maanden trainen een wedstrijd mee te spelen!  En dan nog is te winnen is altijd leuk.   Ook hadden we een professionele fotograaf mee die alle foto’s heeft gemaakt (zie album). Credits voor Nicki.
Daarna nog de wedstrijd van het 1e gezien, goeie wedstrijd met knap 2-2 gelijkspel dus prima dag voor de dames.  Thuis hebben we snel wat gegeten en toen klaarmaken want we gingen stappennnnnn!  Nicki, Anouk en ik op pad in Longstreet. We hebben de avond doorgebracht in Dubliner met verschillende danspasjes en drankjes (thanks Nicki voor de 3dubbele wodka met inimini beetje ijsthee hahaha)  En toen om 4u het licht aan ging en de muziek uit waren we vooral erg teleurgesteld; nu al?!   Buiten op straat kwamen we nog onze Amerikaanse vrienden tegen, daar hebben we nog tijdje mee staan praten waardoor we om 5u dan eindelijk thuis waren na een geslaagde avond!

Zondag 05-06:                   Uitslapennnnnnnnnn, ja dat hadden we nodig. Daarna nog wat afleveringen Baantjer gekeken om vervolgens om half5 te gaan ‘lunchen’ bij M&B , tevens dinner : lasagne!  Hierna nog wat winkeltjes afgestruind met mega spierpijn (ojee, ben nu al bang voor trainen in Nederland haha) en na wat boodschappen weer terug naar huis om ‘verdiend’ op bed te chillen; ben moeeee haha.

Laatste paar dagen Cape Town en tevens Zuid-Afrika. Nog even de plekken bezoeken wat we willen en laatste paar keer onze favoriete restaurantjes bezoeken om vervolgens vrijdag weer in het vliegtuig te stappen naar huisssssss!  Lekkerrrrr!

Liefs uit Cape Town,

Kim

1. Geraldine:
    5 juni 2016
    Fijn dat het afscheid toch super leuk was en wat super gaaf dat je toch een wedstrijd hebt gevoetbald.
    Geniet ze van je laatste weekje met wat je nog gaat doen.
    En alvast een hele goeie terugreis.
    Tot in Nederland bij het onderling toernooi hahahaha.

Liefs Geraldine